مدیر جدید مایکروسافت
با مدیر جدید مایکروسافت اشنا شوید 
منبع: WinBeta.Net کمتر پیش می‌آید که کسی استیو بالمر را خوشحال ببیند، اما خبر پیوستن Ray Ozzie به این شرکت چنان برایش جذاب بود که وی را کاملا دگرگون کرده بود. از روزی که Ozzie وارد مایکروسافت شد، چنان مورد احترام قرار گرفت که تاکنون هیچ رقیبی در مایکروسافت این‌گونه مورد احترام قرار نگرفته بود.

در ژوئن گذشته، استیو بالمر مدیرعامل مایکروسافت، پانزده مدیر ارشد خود را به روبینسون‌وود، یک ساختمان قدیمی مربوط به قرن نوزده، فراخواند. این ساختمان فاصله بسیاری با دفتر مرکزی مایکروسافت در ردموند دارد. در این نشست مسئله بسیار مهمی مطرح شد، گوگل، یاهو و دیگر بازیگران جدید، توجه مشتریان و سرمایه‌گذاران را نه با روش سنتی مایکروسافت در فروش نرم‌افزار، بلکه با ارائه خدماتی نظیر تبلیغات و اشتراک عکس‌های خانوادگی، به گونه‌ای به سوی خود جلب کرده بودند که باعث نگرانی مایکروسافت شده بود.

سوال اساسی در برابر اعضای گروه، درباره الگوی جدید کسب درآمد و چگونگی حفظ رشد پایدار شرکت بود. آن‌ها می‌خواستند بدانند که در این رابطه چه می‌توانند انجام دهند و آیا باید مانند دیگر شرکت‌های رقیب، درآمد هر بخش را از طریق تبلیغات که روزی بخش اصلی MSN service بود تامین کنند؟

محل تشکیل جلسه فضای چندان مناسبی نداشت، اتاق سرد و تنگ بود. به گونه‌ای که همه برای نشستن به دور میز U شکل داخل اتاق به یکدیگر چسبیده بودند. غذا نیز کیفیت جالبی نداشت و اغلب افراد از آن گله‌مند بودند. آن‌ها در این شرایط، چهارده ساعت به صورت جدی درباره موضوعاتی چون مدل‌های کسب درآمد، تغییر الگوی خرید مشتریان، آینده اینترنت، فرصت‌های موجود تبلیغاتی و چگونگی انجام دادن تغییرات در مایکروسافت به گفت‌وگو نشستند و در نهایت به دیدگاه واحدی درباره تغییر آرایش شرکت دست یافتند.

اما مسئول اصلی این جلسه، نه بالمر بود، نه بیل گیتس! صحنه گردان این جلسه شخصی بود به نام ری اوزی (Ray Ozzie) که کمتر از دو ماه از استخدام او در مایکروسافت می‌گذ‌شت.

رئیس و مدیرعامل اعتماد زیادی به Ozzie داشتند. این برنامه‌نویس قهار، نویسنده ‌‌Lotus Notes بود که به یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نرم‌افزاری تبدیل شد. مسئولیت‌های Ozzie بعد از بازنشستگی، البته بیشتر شده است. این مرد سفید موی پنجاه ساله مرزهای شرکت را بر مبنای توافق صورت گرفته در روبینسون‌وود گسترش داد. گیتس می‌گوید: "نمی‌توانم بگویم تصمیمی که آن روز Ray Ozzie گرفت تا چه اندازه اهمیت دارد. از همین رو مایکروسافت در شرایط حساس، او را به یاری می‌طلبد."

مایکروسافت در برابر مشکلات متعددی قرار دارد، یکی از جدیدترین آن‌ها، تأخیر زیاد در عملیات روزآمدسازی محصولات اصلی، یعنی ویندوز‌ و آفیس است. همچنین بازار بورسی که تقریبا از سال 2002 به بعد نتوانسته است مبلغ قابل توجهی را عاید شرکت کند. از این رو بازار وال استریت هم نام شرکت را از فهرست تجارت‌های رو به رشد خود خارج نموده است. البته در حال حاضر درآمد شرکت به نحو چشمگیری بالاست و میزان رشد آن در سه سال گذشته بالغ بر 33 درصد بوده است و در سال 2005 این شرکت 3‌/12‌میلیارددلار درآمد کسب کرد.

از سوی دیگر، نگاه سرمایه‌گذاران بیشتر به شرکت‌هایی مانند گوگل معطوف شده است که با رشدی 92 درصدی، درآمدی معادل 1‌/‌6 ‌میلیارددلار داشته‌اند. گوگل برجسته‌ترین شرکت در حوزه کسب و کار اینترنتی است که ارزش آن در هر دو بازار تجاری و بورس به شدت رو به رشد است.

مایکروسافت همچنین نگران گسترش رو به‌افزایش نرم‌افزارهای اپن‌سورس و نیز خدمات مبتنی بر اینترنت شرکت‌هایی مانند گوگل و یاهو است که مشکلات استراتژیکی‌ای را برای آن به‌ وجود آورده‌اند و به همین‌خاطر به دنبال راه‌حلی برای مقابله با آن‌هاست. این نوع خدمات که به سرعت از طریق شبکه در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، اهمیت بسیار زیادی برای مایکروسافت دارد و از جمله موضوعات مورد بحث در نشست روبینسون‌وود نیز بود.

مایکروسافت برای اطمینان، سرویس‌های خود را به صورت متمرکز ارائه می‌کند و برای هر بار روزآمدسازی مجبور است میلیون‌ها کد نرم‌افزاری را در شبکه توزیع کند. محصولات جدیدش نیز اغلب دیر به بازار عرضه می‌شود (به عنوان مثال، ویستا اولین محصول قابل توجه مایکروسافت پس از اکس‌پی است که پس از سال‌ها قرار است به بازار بیاید). این در حالی است که بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر به صورت غیرمتمرکز و گسترده در اختیار کاربران قرار می‌گیرند و از همین راه توانسته‌اند به همان اندازه، ولی با دردسر کمتر اطمینان مشتریان را به خود جلب نمایند.